Wydział Kryminalny
Wydział Dochodzeniowo-Śledczy
Zespół Techniki Kryminalistycznej
Wydział do walki z Przestępczością Gospodarczą
Wydział Prewencji
Wydział Ruchu Drogowego
Posterunek Policji w Łasinie
Posterunek Policji w Radzyniu Chełmińskim
Posterunek Policji w Grucie
Zespół Kadr i Szkolenia i Prezydialny
Referat Administracyjno-Gospodarczy
Zespół do spraw Łączności i Informatyki
Zespół do spraw Ochrony Informacji Niejawnych
Jednoosobowe Stanowisko do spraw Prasowo-Informacyjnych
Jednoosobowe Stanowisko do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy
Zadania Wydziału Kryminalnego
Do zadań Wydziału Kryminalnego należy:
- ujawnianie przestępstw wymienionych w rozdziałach: XVI – XXXVII kodeksu karnego (z wyjątkiem przestępstw z art.: 228 – 230a, 311 i 313 - 316) oraz przestępstw z ustaw szczególnych;
- stosowanie form i metod pracy operacyjnej adekwatnych do występującego zagrożenia przestępstwami z rozdziałów: XVI, XVII, XVIII, XIX, XX, XXIII, XXIV, XXV, XXVI, XXVII, XXVIII (art. 220-221), XXIX (art.222-227, 231), XXX, XXXI, XXXII (art. 252-260, 264-264a), XXXIII, XXXIV, XXXV, XXXVII (art. 310,312) kodeksu karnego, przestępstw narkotykowych i innych z ustaw szczególnych;
- ujawnianie przestępstw oraz stosowanie form i metod pracy operacyjnej adekwatnych do występującego zagrożenia przestępstwami popełnionymi przez nieletnich;
- praca z osobowymi źródłami informacji w celu ujawniania zagrożenia przestępczego;
- wykonywanie czynności procesowych i operacyjnych na miejscu zdarzeń kryminalnych i gospodarczych w trybie art. 308 kodeksu postępowania karnego w ramach grup do obsługi bieżących zdarzeń;
- bezpośrednie uczestnictwo w realizacji działań rozpoznawczo - wykrywczych w zakresie przestępczości przeciwko życiu i zdrowiu, mieniu ,narkotykowej, nieletnich, związanej z kradzieżami pojazdów, fałszerstw pieniędzy;
- rozpoznawanie zagrożenia przestępczością na terenie miasta i powiatu;
- zabezpieczanie mienia ruchomego na poczet grożących kar i środków karnych;
- wykonywanie sprawdzeń na urządzeniu Morpho RapID w celu potwierdzenia tożsamości osób;
- rozpoznawanie kierunków, form i metod skutecznego zwalczania przestępstw, ujawniania sprawców oraz zapobiegania przestępczości;
- organizowanie, koordynowanie i bezpośrednie poszukiwanie osób oraz identyfikacja nieznanych osób i zwłok;
- monitorowanie zjawisk w zakresie subkultur młodzieżowych, sekt wyznaniowych, grup pseudokibiców i innych środowisk stwarzających zagrożenie przestępczością;
- dokonywanie analiz i formułowanie wniosków dotyczących zagrożenia przestępczością przeciwko życiu i zdrowiu, mieniu, narkotykową, nieletnich, związaną z kradzieżami pojazdów, fałszerstwami pieniędzy;
- rozpoznawanie i przeciwdziałanie terrorowi kryminalnemu oraz zamachom terrorystycznym;
- uczestniczenie w działaniach zapobiegawczych poprzez przekazywanie przełożonym, w oparciu o doświadczenia bieżącej pracy, uwag i wniosków dotyczących okoliczności sprzyjających popełnieniu przestępstwa i innych niekorzystnych zjawisk;
- prowadzenie rejestrów teczek operacyjnych;
- współdziałanie z komórkami organizacyjnymi Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy i innymi jednostkami Policji, organami wymiaru sprawiedliwości oraz pozostałymi organami ochrony porządku prawnego, w zakresie skutecznej realizacji zadań służbowych.
Zadania Wydziału Dochodzeniowo – Śledczego
Do zadań Wydziału Dochodzeniowo-Śledczego należy:
- prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach przestępstw wymienionych w rozdziałach: XVI – XXXVII kodeksu karnego ( z wyjątkiem przestępstw z art.: 228 – 230a, 311 i 313 - 316) oraz przestępstw z ustaw szczególnych;
- ujawnianie w trakcie czynności dochodzeniowo - śledczych przestępstw wymienionych w kodeksie karnym, przestępstw narkotykowych i innych wynikających z ustaw szczególnych oraz ich sprawców;
- wykonywanie czynności procesowych i operacyjnych w trybie art. 308 kpk na miejscu zdarzeń kryminalnych i gospodarczych;
- zabezpieczanie mienia ruchomego na poczet grożących kar i środków karnych;
- nadzorowanie zabezpieczeń pojazdów dla celów procesowych w postępowaniach prowadzonych przez wydział;
- ustalanie i wdrażanie do praktyki policyjnej skutecznej metodyki wykrywczej dostosowanej do kryminalistycznej charakterystyki poszczególnych przestępstw;
- prowadzenie ewidencji i składnicy dowodów rzeczowych;
- prowadzenie Rejestru Śledztw i Dochodzeń oraz Rejestru Odmów Wszczęcia;
- bieżące przekazywanie do wszystkich komórek organizacyjnych Komendy prowadzących postępowania przygotowawcze nowelizowanych przepisów dotyczących realizacji czynności procesowych;
- współdziałanie z komórkami organizacyjnymi Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy i innymi jednostkami Policji, organami wymiaru sprawiedliwości oraz pozostałymi organami ochrony porządku prawnego, w zakresie skutecznej realizacji zadań służbowych.
Zadania Zespołu Techniki Kryminalistycznej
Do zadań Zespołu Techniki Kryminalistycznej należy:
- kryminalistyczna obsługa oględzin miejsc przestępstw i zdarzeń, eksperymentów kryminalistycznych , eksperymentów procesowych, wizji lokalnych, konfrontacji, przeszukań oraz czynności procesowych i pozaprocesowych,
- określenie przydatności zabezpieczonych śladów kryminalnistycznych i dowodów rzeczowych do badań kryminalistycznych a także pomoc w typowaniu rodzaju materiału porównawczego do badań z zabezpieczonym materiałem dowodowym,
- pomoc przy daktyloskopowaniu osób i zwłok oraz przy pobieraniu materiału porównawczego,
- sprawdzanie prawidłowości sporządzenia kart daktyloskopijnych osób do rejestracji w centralnej registraturze daktyloskopijnej,
- wykonywanie rejestracji podejrzanych na urzędzeniu UZDS-3 (pełnofunkcyjne stanowisko do elektronicznej rejestracji osób),
- wykonywanie sprawdzeń na urządzeniu Morpho RapID w celu potwierdzenia toższamości osób,
- prowdzenie dokumentacji i rejestrów związanych z czynnościami wykonanymi na miejscu przestępstwa i zdarzeń oraz wykonanymi pracami fotograficznymi i wideo,\
- udział w doskonaleniu zawodowym z zakresu techniki kryminalistycznej.
Zadania Wydziału do walki z Przestępczością Gospodarczą
Do zadań Wydziału do walki z Przestępczością Gospodarczą należy:
- rozpoznawanie i ujawnianie przestępczości gospodarczej i korupcyjnej, określonej w kodeksie karnym i innych aktach normatywnych zawierających przepisy karne przy wykorzystaniu dostępnych form i metod pracy operacyjnej;
- zbieranie oraz analizowanie wszelkich informacji dotyczących osób fizycznych, podmiotów gospodarczych oraz zdarzeń naruszających prawo gospodarcze w celu zebrania materiału dowodowego oraz ustalanie składników majątkowych posiadanych przez figurantów prowadzonych form pracy operacyjnej;
- ujawnianie przedsięwzięć gospodarczych i operacji finansowych mających na celu wprowadzenie do legalnego obrotu środków uzyskanych z działalności przestępczej;
- ujawnianie i rejestrowanie osób kwalifikujących się do aktywnego rozpracowania operacyjnego;
- praca z osobowymi źródłami informacji w celu ujawniania zagrożenia przestępczego;
- prowadzenie rejestrów teczek operacyjnych;
- prowadzenie postępowań przygotowawczych o przestępstwa o charakterze gospodarczym i korupcyjnym zgodnie z obowiązującym stanem prawnym, właściwością miejscową, rzeczową i funkcjonalną, współpraca i współdziałanie w tym zakresie z właściwymi dla spraw prokuraturami;
- zabezpieczanie mienia ruchomego na poczet grożących kar i środków karnych;
- koordynacja i nadzór nad czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi realizowanymi przez podległe Posterunki Policji w występujących obszarach zagrożeń oraz udzielanie pomocy rzeczowej i merytorycznej w prowadzonych sprawach;
- współdziałanie i współpraca z organami administracji publicznej oraz instytucjami kontrolnymi działającymi w podległym terenie w celu ujawniania i zapobiegania przestępczości gospodarczej i korupcyjnej;
- współpraca z innymi pionami Policji, w tym z Posterunkami Policji w zakresie rozpoznawania i ujawniania przestępczości gospodarczej popełnianej w podległym terenie;
- wykonywanie czynności procesowych i operacyjnych na miejscu zdarzeń gospodarczych, korupcyjnych i kryminalnych w trybie art. 308 kodeksu postępowania karnego;
- współdziałanie z komórkami organizacyjnymi Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy i innymi jednostkami Policji, organami wymiaru sprawiedliwości oraz pozostałymi organami ochrony porządku prawnego, w zakresie skutecznej realizacji zadań służbowych.
Zadania Wydziału Prewencji
Do zadań Wydziału Prewencji należy:
- podejmowanie działań mających na celu zapobieganie przestępstwom, wykroczeniom oraz innymi zjawiskom patologii społecznej oraz koordynowanie działań profilaktycznych przeciwko przestępczości na terenie działania jednostki;
- propagowanie inicjatyw zapobiegawczych w ramach prewencyjnego programu „Bezpieczne miasto", „Bezpieczny powiat";
- współdziałanie z różnorodnymi podmiotami w zakresie profilaktyki przestępczej;
- koordynowanie działań podejmowanych przez Policję na rzecz poprawy bezpieczeństwa publicznego;
- propagowanie samoobrony społeczeństwa poprzez kampanie propagandowe, obserwację sąsiedzką cykliczne audycje radiowe, telewizyjne i informacje prasowe;
- nadzorowanie problematyki przemocy w rodzinie oraz prowadzenie doskonalenia zawodowego w zakresie zawodowego w zakresie procedur postępowania policjantów z Niebieskimi Kartami;
- nadzorowanie problematyki zwalczania, ograniczania zjawiska alkoholizmu i innych patologii społecznych;
- realizacja przedsięwzięć w zakresie zapobiegania demoralizacji i przestępczości nieletnich;
- inicjowanie i udział w budowaniu lokalnych systemów przeciwdziałania zagrożeniom bezpieczeństwa środowisk lokalnych, ze szczególnym uwzględnieniem przestępczości i demoralizacji nieletnich;
- uczestniczenie w pracach zespołów, komisji, organizacji społecznych, których działalność ma na celu skoordynowanie systemu zapobiegania demoralizacji oraz przemocy nieletnich;
- współpraca z sądami rodzinnymi, placówkami i instytucjami ustawowo lub statutowo powołanymi do zajmowania się problematyką małoletnich i nieletnich oraz samorządami lokalnymi;
- współdziałanie ze służba kryminalną w celu rozpoznania osób, środowisk i zdarzeń wpływających demoralizująco na małoletnich i nieletnich;
- zapewnienie przepływu informacji o nieletnich zagrożonych demoralizacją między poszczególnymi komórkami i jednostkami organizacyjnymi Policji;
- prowadzenie wykazu czynności profilaktycznych podjętych w sprawach małoletnich i nieletnich;
- koordynowanie inicjatyw i przedsięwzięć podejmowanych w zakresie przeciwdziałania demoralizacji i przestępczości nieletnich w jednostkach organizacyjnych Policji funkcjonujących na obszarze działania Komendy Miejskiej Policji w Grudziądzu;
- inicjowanie lokalnej polityki zapobiegania, ujawniania i ścigania sprawców wykroczeń;
- zapewnienie stosowania prawidłowej wykładni przepisów prawa o wykroczeniach;
- współdziałanie z Sądem Rejonowym w zakresie oskarżania oraz stosowania środków zaskarżania od wydanych orzeczeń;
- współdziałanie w zakresie ochrony bezpieczeństwa osób, bezpieczeństwa i porządku publicznego w komunikacji kolejowej oraz na obszarach wodnych z podmiotami realizującymi swoje zadania na terenie powiatu, w tym ze Strażą Miejską/Gminną, Żandarmerią Wojskową, Strażą Ochrony Kolei, Państwową Strażą Rybacką, Państwową Strażą Łowiecką i Strażą Leśną;
- koordynacja i nadzór nad działaniami Policji wobec cudzoziemców i uchodźców;
- nadzorowanie oraz wypracowanie koncepcji dotyczących właściwej pracy dzielnicowych i ich kontaktów oraz prowadzonej pracy operacyjnej;
- bieżąca ocena efektywności służby prewencyjnej, zagrożeń przestępczością i wykroczeniami oraz innymi zjawiskami kryminogennymi, wykorzystania sił i środków oraz właściwego ich rozmieszczenia;
- sporządzanie analiz stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz jego zmian na potrzeby tworzenia planów dyslokacji służby;
- nadzorowanie oraz wypracowanie koncepcji dotyczących efektywnego wykorzystywania dzielnicowych w służbie obchodowej, ich kontaktów oraz prowadzonego rozpoznania rejonów służbowych;
- nadzorowanie wprowadzania danych do systemów informatycznych Policji;
- wykonywanie zadań wynikających z ustawy o broni i amunicji;
- opiniowanie osób ubiegających się o licencje detektywa, pracownika ochrony oraz pracownika zabezpieczenia technicznego;
- ochrona bezpieczeństwa ludzi i środowiska wodnego oraz utrzymywanie bezpieczeństwa
- i porządku publicznego na obszarach wodnych;
- planowanie, organizowanie i pełnienie służby patrolowej;
- planowanie, organizowanie i nadzór nad wykorzystaniem psów służbowych Policji;
- planowanie i koordynowanie działań jednostki związanych z zagrożeniami terrorystycznymi;
- przygotowanie i prowadzenie akcji i operacji policyjnych;
- planowanie, organizowanie i koordynowanie działań Policji w warunkach katastrof naturalnych, awarii technicznych i zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny, w tym współpraca z podmiotami pozapolicyjnymi;
- inicjowanie, organizowanie i koordynowanie na obszarze powiatu zadań związanych z zapewnieniem porządku i bezpieczeństwa publicznego podczas imprez, zgromadzeń, uroczystości, protestów społecznych;
- opracowywanie i bieżąca aktualizacja systemu alarmowego jednostki;
- współdziałanie ze strukturami sztabowymi na poziomie województwa;
- terminowe i prawidłowe wprowadzanie danych do Policyjnego Rejestru Imprez Masowych (PRIM);
- inicjowanie, organizowanie i koordynacja na obszarze powiatu przedsięwzięć związanych z zabezpieczeniem przemieszczania się zorganizowanych grup osób stwarzających zagrożenie dla bezpieczeństwa i porządku publicznego;
- realizowanie zadań w ramach działań pościgowych wynikających z przepisów resortowych, w tym bieżąca aktualizacja dokumentacji i miejsc blokad;
- organizacja działań oraz nadzorowanie udziału w doskonaleniu zawodowym funkcjonariuszy Nieetatowej Grupy Rozpoznania Minersko-Pirotechnicznego oraz Nieetatowego Pododdziału Policji;
- organizowanie i prowadzenie ćwiczeń sztabowych;
- ochrona życia i zdrowia obywateli oraz mienia przed bezprawnymi zamachami naruszającymi te dobra;
- zabezpieczanie obiektów zagrożonych przestępczością;
- organizacja, koordynowanie i nadzorowanie funkcjonowania służb dyżurnych oraz prowadzonej dokumentacji na stanowisku kierowania;
- zabezpieczanie przez funkcjonariuszy powołanych do Nieetatowej Grupy Rozpoznania Minersko-Pirotechnicznego materiału, ładunku lub urządzenia wybuchowego oraz miejsca jego ujawnienia i terenu przyległego;
- prowadzenie działań zmierzających do ustalenia i zatrzymania osób podejrzewanych o popełnienie czynu zabronionego i zabezpieczenie miejsca wydarzenia;
- organizacja i bezpośredni nadzór nad zatrzymanymi lub doprowadzonymi w celu wytrzeźwienia do pomieszczenia dla osób zatrzymanych;
- ochrona bezpieczeństwa i porządku publicznego, w tym zapewnianie spokoju w miejscach publicznych, w środkach komunikacji publicznej, w ruchu drogowym oraz na trasach ogólnodostępnych;
- nadzór nad wprowadzaniem danych do SESPol w zakresie realizacji zadań o charakterze prewencyjnym oraz Systemu Wspomagania Dowodzenia w zakresie efektywnego zarządzania poprzez SWD dyspozycyjnym potencjałem osobowym i logistycznym, w szczególności w zakresie przetwarzania informacji o przebiegu służby patrolowej;
- organizowanie i koordynowanie na terenie powiatu przedsięwzięć związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa podczas wizyt osób chronionych przez Biuro Ochrony Rządu.
Zadania Wydziału Ruchu Drogowego
Do zadań Wydziału Ruchu Drogowego należy:
- analizowanie stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w ruchu drogowym na drogach powiatu grudziądzkiego oraz badanie przyczyn i okoliczności powstania zdarzeń drogowych, zwłaszcza ze skutkiem śmiertelnym;
- nadzór nad bezpieczeństwem i porządkiem w ruchu drogowym na drogach powiatu grudziądzkiego;
- rozpoznawanie i analizowanie zagrożeń występujących w ruchu drogowym oraz wykonywanie czynności zmierzających do ich eliminowania;
- organizowanie i planowanie służby zapewniającej koordynację działań Policji w ruchu drogowym na podległym terenie służbowym ze szczególnym uwzględnieniem miejsc zdarzeń drogowych;
- organizowanie działań własnych na podległym terenie, mających na celu poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym;
- ujawnianie przestępstw i wykroczeń w ruchu drogowym oraz zatrzymywanie ich sprawców;
- eliminowanie z ruchu nietrzeźwych kierujących oraz pojazdów, których stan techniczny powoduje zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym;
- realizacja zadań wynikających z ustawy o transporcie drogowym, w tym kontroli czasu pracy kierowców oraz współdziałanie w tym zakresie z Inspekcją Transportu Drogowego;
- prowadzenie postępowań w sprawach o wykroczenia w ruchu drogowym;
- likwidacja skutków zdarzeń drogowych, w tym zabezpieczanie śladów i dowodów pozwalających zidentyfikować ich sprawców;
- nadzór nad wytworzoną dokumentacją ze zdarzeń drogowych, zaistniałych w ruchu drogowym na podległym terenie;
- pełnienie funkcji oskarżyciela publicznego w postępowaniach w sprawach o wykroczenia w ruchu drogowym przed sądami rejonowymi;
- nadzór i kontrola nad pojazdami przewożącymi materiały niebezpieczne;
- podejmowanie inicjatyw dotyczących kontroli pojazdów służących do transportu żywych zwierząt;
- opiniowanie projektów zmian organizacji ruchu na drogach powiatowych i gminnych,
- występowanie do zarządców drogi z wnioskami o uzupełnienie braków w infrastrukturze drogowej;
- realizowanie zadań związanych z prawidłowym zabezpieczeniem imprez i uroczystości na drogach, mających na celu wykorzystanie dróg w sposób szczególny;
- prowadzenie rejestrów mandatów karnych nałożonych przez policjantów ruchu drogowego;
- terminowe i rzetelne wprowadzanie danych do systemów informatycznych z zakresu ruchu drogowego oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie przez bezpośrednich przełożonych;
- właściwe wykorzystanie sprzętu kontrolno-pomiarowego będącego na wyposażeniu komórki ruchu drogowego;
- prowadzenie działalności profilaktyczno-wychowawczej, we współdziałaniu z innymi komórkami organizacyjnymi, mieszkańcami, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży szkolnej, w zakresie bezpiecznego korzystania z dróg, a także prawidłowego zachowania na drodze;
- współdziałanie z organami administracji państwowej, samorządowej i organizacjami społecznymi, środkami masowego przekazu w zakresie poprawy stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym na terenie powiatu grudziądzkiego;
- podejmowanie lokalnych inicjatyw, kampanii mających na celu przeciwdziałanie zagrożeniom występującym w ruchu drogowym;
- kształtowania właściwej postawy, wizerunku policjanta ruchu drogowego w stosunku do innych uczestników ruchu drogowego oraz podczas wykonywania czynności ukierunkowanych na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Zadania Posterunku Policji w Łasinie i Posterunku Policji Radzyniu Chełmińskim
Do zadań Posterunku Policji w Łasinie oraz Posterunku Policji Radzyniu Chełmińskim należy:
- utrzymywanie porządku i bezpieczeństwa publicznego w przydzielonym rejonie służbowym;
- prowadzenie ciągłego rozpoznania przydzielonego rejonu służbowego;
- natychmiastowe reagowanie na wiadomość o przestępstwie, wykroczeniu i podjęcie niezbędnych stosownych do okoliczności czynności służbowych;
- uczestniczenie w procesie wykrywczym poprzez zbieranie i przekazywanie informacji co do osób mogących być sprawcami przestępstwa, miejsc znajdowania się przedmiotów pochodzących z przestępstwa;
- współdziałanie ze wszystkimi komórkami organizacyjnymi KMP w Grudziądzu pod kątem wymiany informacji i podjęcia wspólnych działań wykrywczych i prewencyjnych;
- sprawowanie nadzoru nad osobami zwolnionymi z zakładów karnych, oddanymi pod dozór policyjny i objętych nadzorem w ramach rozpoznania osobowego;
- prowadzenie postępowań przygotowawczych w trybie uproszczonym;
- zabezpieczanie miejsc zdarzeń i wykonywanie czynności procesowych na miejscu zdarzeń kryminalnych i gospodarczych;
- współdziałanie z Prokuratorami Rejonowymi, Sądami Rejonowymi oraz Urzędami Skarbowymi, Izbami Celnymi, Strażą Rybacką, Strażą Leśną, Strażą Łowiecką, Strażą Pożarną, Żandarmerią Wojskową, Ośrodkami Pomocy Społecznej, Strażą Ochrony Kolei, Zespołami Interdyscyplinarnymi;
- współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy;
- prowadzenie postępowań w sprawach o wykroczenia oraz prowadzenie czynności sprawdzających w tych sprawach;
- podejmowanie przedsięwzięć z zakresu prewencji kryminalnej zmierzających do zapobiegania działalności przestępczej w rejonie służbowym;
- kontrolowanie respektowania w rejonie Posterunków Policji obowiązujących przepisów i zarządzeń porządkowych wydanych przez uprawnione organy;
- przeprowadzanie wywiadów i ustaleń na żądanie uprawnionych organów oraz udzielanie pomocy lub asysty przedstawicielom organów egzekucyjnych;
- realizowanie przedsięwzięć związanych z zapewnieniem porządku i bezpieczeństwa publicznego podczas imprez lokalnych, akcji policyjnych, katastrof oraz innych nadzwyczajnych wydarzeń;
- pełnienie służby patrolowej i obchodowej.
Zadania Zespołu Kadr i Szkolenia i Prezydialnego
Do zadań Zespołu Kadr i Szkolenia i Prezydialnego należy:
- obsługa kadrowa policjantów i pracowników Policji w zakresie zastrzeżonym dla Komendanta Miejskiego Policji;
- dysponowanie aktami osobowymi policjantów i pracowników Policji oraz ich prowadzenie i prawidłowe przechowywanie;
- prowadzenie postępowań kwalifikacyjnych w stosunku do osób ubiegających się o przyjęcie do pracy w Komendzie;
- prowadzenie akcji informacyjnej o doborze do służby w Policji;
- przeprowadzanie czynności z zakresu postępowania kwalifikacyjnego do służby
w Policji w zakresie zleconym przez Komendanta Wojewódzkiego Policji
w Bydgoszczy; - opiniowanie pod względem formalnym wniosków personalnych dotyczących mianowania, przenoszenia, powierzania obowiązków, awansowania policjantów i pracowników Policji oraz raportów policjantów w sprawach dotyczących ich stosunku służbowego;
- prowadzenie ewidencji, książki etatowej, statystyki i sprawozdawczości kadrowej;
- opracowywanie założeń organizacyjnych oraz koncepcji funkcjonowania struktur Komendy na podstawie obowiązujących regulacji prawnych i wytycznych;
- prowadzenie dokumentacji organizacyjno-etatowej oraz pieczęci;
- opracowywanie rocznego planu szkolenia zawodowego policjantów i pracowników;
- czuwanie nad prawidłowością procesu lokalnego doskonalenia zawodowego;
- analizowanie zjawisk kulturowych występujących w jednostce oraz przedstawianie przełożonym wniosków w zakresie potrzeb kulturalno-edukacyjnych policjantów;
- prowadzenie czynności wyjaśniających i postępowań dyscyplinarnych oraz nadzorowanie spraw dyscyplinarnych i prowadzenie rejestru postępowań dyscyplinarnych i wyjaśniających;
- współpraca z Wydziałem Kadr i Szkolenia KWP w Bydgoszczy oraz komórką emerytalno-rentową w zakresie działalności kadrowo-szkoleniowo-dyscyplinarnej;
- prowadzenie testów sprawności fizycznej dla policjantów;
- wprowadzanie danych do systemu SWOP „KADRA”;
- nadzorowanie praktyk zawodowych studentów Wyższej Szkoły Policji oraz słuchaczy innych szkół resortowych;
- opracowywanie zleconych przez kierownictwo jednostki oraz Wydział Kadr i Szkolenia KWP w Bydgoszczy analiz, sprawozdań, informacji o realizacji zadań;
- ścisła współpraca z Wojskową Komendą Uzupełnień;
- przygotowywanie i obsługa poczty specjalnej (jawnej);
- przyjmowanie i rozpatrywanie skarg oraz wniosków dotyczących działalności Policji oraz nadzorowanie tego zagadnienia w Komedzie;
- współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy;
- sporządzanie dokumentów zgłoszeniowych i korygujących ZUS oraz przesyłanie ich pocztą elektroniczną do Wydziału Kadr i Szkolenia KWP w Bydgoszczy;
- prowadzenie dokumentacji oraz realizacja innych zadań związanych z medycyną pracy;
- realizowanie spraw mobilizacyjno-obronnych;
- realizowanie działalności związanej ze strzelectwem, sprawnością fizyczną i sportem w komórkach organizacyjnych Komendy;
- upowszechnianie i realizowanie przedsięwzięć kulturalnych edukacyjnych i turystyczno-rekreacyjnych;
- udostępnianie informacji publicznej w imieniu Komendanta Miejskiego Policji;
- prowadzenie ewidencji miesięcznej czasu pracy pracowników Zespołu, prowadzenie ewidencji rocznej pracowników Komendy oraz kontrolowanie prowadzenia ewidencji miesięcznej czasu pracy w komórkach organizacyjnych Komendy, w których zatrudnieni są pracownicy Policji.
Zadania Referatu Administracyjno-Gospodarczego
Do zadań Referatu Administracyjno-Gospodarczego należy:
- prowadzenie postępowań szkodowych, odszkodowawczych i powypadkowych;
- prowadzenie gospodarki mandatowej;
- prowadzenie gospodarki magazynowej w określonym zakresie;
- prowadzenie grupowego ubezpieczenia policjantów i pracowników cywilnych;
- właściwe prowadzenie książki obrotów i utrzymywanie pogotowia kasowego;
- bieżące zaopatrywanie jednostki w materiały, sprzęt i urządzenia niezbędne do prawidłowego funkcjonowania wszystkich komórek organizacyjnych;
- prowadzenie w określonym zakresie ewidencji sprzętu i wyposażenia będącego w użytkowaniu jednostki;
- prowadzenie gospodarki transportowej w określonym zakresie;
- wykonywanie drobnych napraw służbowego sprzętu transportowego w Punkcie Obsługi Technicznej na terenie jednostki;
- wykonywanie prac remontowo-malarskich w obiektach podległych KMP w Grudziądzu;
- sporządzanie dokumentacji stanowiącej podstawę wypłaty ustalonych świadczeń dla funkcjonariuszy, pracowników cywilnych oraz osób trzecich;
- prowadzenie ewidencji księgowej oraz obsługi kasowej pracowniczej kasy zapomogowo- -pożyczkowej;
- administrowanie nieruchomościami użytkowanymi przez jednostkę w ustalonym zakresie;
- prowadzenie gospodarki mieszkaniowej odnośnie mieszkań służbowych będących w dyspozycji KMP w Grudziądzu;
- przygotowywanie dokumentacji dotyczącej darowizn, użyczeń oraz wpłat środków finansowych na Fundusz Wsparcia Policji z przeznaczeniem dla jednostki;
- prowadzenie spraw dotyczących Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w odniesieniu do pracowników KMP w Grudziądzu;
- przekazywanie do legalizacji i kalibracji oraz naprawy urządzeń techniki policyjnej;
- prowadzenie spraw z zakresu ochrony ppoż. jednostki;
- wykonywanie drobnych napraw sprzętu i urządzeń użytkowanych w jednostce;
- ścisłe współdziałanie ze służbami logistycznymi KWP w Bydgoszczy;
- realizowanie zadań związanych z logistycznym zabezpieczeniem działań jednostki w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
- utrzymywanie w ładzie, czystości i porządku terenu, obiektów oraz pomieszczeń użytkowanych przez jednostkę.
Zadania Zespołu do Spraw Łączności i Informatyki
Do zadań Zespołu do spraw Łączności i Informatyki należy:
- organizacja oraz utrzymanie w sprawności technicznej urządzeń i systemów łączności i informatyki na terenie działania Komendy;
- prowadzenie ewidencji ilości sprzętu i materiałów informatyki i łączności;
- administrowanie bazami danych użytkowanymi w jednostce;
- nadzór nad legalnością systemów operacyjnych i oprogramowania użytkowanego w Komendzie;
- nadzór nad realizacją uprawnień do centralnych i lokalnych systemów teleinformatycznych;
- realizacja zadań technicznych wynikających z zapisów dokumentacji bezpieczeństwa dla systemów teleinformatycznych, w których przetwarzane są dane niejawne oraz dla centralnych i lokalnych systemów teleinformatycznych, w których przetwarzane są dane osobowe;
- udział w pracach wdrożeniowych dotyczących nowych systemów i technologii wdrażanych centralnie i lokalnie oraz uczestnictwo w procesie szkolenia w wymienionym zakresie oraz szkolenie użytkowników w Komendzie;
- konserwacja i naprawy sprzętu informatycznego i łączności w miarę możliwości i kompetencji;
- eksploatacja policyjnych i pozapolicyjnych systemów teleinformatycznych w zakresie wprowadzania danych źródłowych wytworzonych w Komendzie Miejskiej Policji i w innych urzędach współpracujących z Policją;
- udzielanie informacji telefonicznej i przez stację nadawczo-odbiorczą z policyjnych i pozapolicyjnych systemów teleinformatycznych;
- utrzymywanie i obsługa sieci kablowej i abonenckich stacji systemów łączności i informatyki, obsługa stacji nadawczo-odbiorczej;
- Prowadzenie ewidencji miesięcznej czasu pracy pracowników Policji zatrudnionych w komórce;
- obsługa techniczna wraz z konserwacją i archiwizacją rejestratora rozmów radiowych i telefonicznych na terenie Komendy.
Zadania Zespołu do spraw Ochrony Informacji Niejawnych
Do zadań Zespołu do spraw Ochrony Informacji Niejawnych należy:
- zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym stosowanie środków bezpieczeństwa fizycznego;
- zapewnienie ochrony systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne, w tym wykonywanie obowiązków lokalnego inspektora bezpieczeństwa teleinformatycznego;
- zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowanie ryzyka;
- kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji, w szczególności okresowa (co najmniej raz na trzy lata) kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów;
- opracowywanie i aktualizowanie, wymagającego akceptacji kierownika jednostki organizacyjnej, planu ochrony informacji niejawnych w jednostce organizacyjnej, w tym
w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego, i nadzorowanie jego realizacji; - prowadzenie szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych;
- prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych lub pełniących służbę w Komendzie
albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych, oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto; - współpraca z podmiotami upoważnionymi do prowadzenia postępowań sprawdzających
w zakresie przewidzianym w przepisach o ochronie informacji niejawnych; - organizacja pracy kancelarii tajnej;
- wykonywanie prac poligraficznych w zakresie powielania dokumentów niejawnych;
- prowadzenie składnicy akt w jednostce;
- gromadzenie i opracowywanie zasobu archiwalnego, podlegającego przechowywaniu
w składnicy akt, w tym udostępnianie zgromadzonych materiałów na podstawie obowiązujących przepisów; - zatwierdzanie protokołów brakowania dokumentacji niearchiwalnej kategorii „BC” wytwarzanych w komórkach organizacyjnych Komendy;
- koordynacja działalności archiwalnej w jednostkach podległych Komendzie oraz prowadzenie cyklicznych szkoleń w zakresie archiwizacji;
- sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem zasad ochrony danych osobowych i innych tajemnic prawnie chronionych przetwarzanych w komendzie, w tym w systemach i sieciach teleinformatycznych, w których przetwarzane są dane osobowe, w szczególności określanie poziomu zagrożeń związanych z nieuprawnionym dostępem do informacji niejawnych lub danych osobowych, oraz stosowanie odpowiednich do tego środków bezpieczeństwa fizycznego;
- współudział w opracowywaniu i aktualizacji planu ochrony obiektu Komendy i nadzór nad stosowaniem środków ochrony fizycznej w obiektach Komendy.
- umieszczanie oraz dokonywanie zmian treści informacji publicznych udostępnianych na stronie Biuletynu Informacji Publicznej;
Jednoosobowe Stanowiska do spraw Prasowo-Informacyjnych
Do zadań Jednoosobowego stanowiska do spraw Prasowo-Informacyjnych należy:
- informowanie środków masowego przekazu o działaniach podejmowanych przez Komendanta Miejskiego Policji;
- organizowanie kontaktów Komendanta Miejskiego Policji z mediami;
- informowanie regionalnych środków masowego przekazu o przedsięwzięciach realizowanych przez komórki organizacyjne Komendy, w szczególności poprzez przygotowywanie i przekazywanie mediom komunikatów prasowych, materiałów fotograficznych, filmowych i dźwiękowych oraz zamieszczanie przygotowanych materiałów na właściwych policyjnych stronach internetowych, w tym aktualizowanie w wymienionym zakresie strony internetowej Komendy;
- udzielanie ogólnopolskim oraz zagranicznym środkom masowego przekazu informacji
o problemach i zagadnieniach dotyczących funkcjonowania Policji na terenie powiatu; zakres i forma udzielania takich informacji wymaga każdorazowo akceptacji rzecznika prasowego Komendanta Wojewódzkiego Policji w Bydgoszczy; - udzielanie odpowiedzi na zgłaszane pytania;
- udział w szkoleniach z zakresu kontaktów funkcjonariuszy i pracowników Policji ze środkami masowego przekazu oraz organizowanie szkoleń z tego zakresu dla pracowników i funkcjonariuszy Komendy;
- po uzgodnieniu z rzecznikiem Komendanta Wojewódzkiego Policji w Bydgoszczy udzielanie odpowiedzi na krytykę prasową, której poddany jest Komendant Miejski Policji oraz podległe mu komórki;
- koordynowanie i udzielanie pomocy merytorycznej w przekazywaniu informacji środkom masowego przekazu przez komórki organizacyjne Komendy;
- współuczestniczenie w kształtowaniu strategii i koncepcji działań informacyjnych na terenie powiatu, dotyczących przedsięwzięć podejmowanych przez Policji w celu rozwiązania najważniejszych problemów w zakresie patologii społecznej, zjawisk kryminogennych, profilaktyki i kontaktów ze społeczeństwem;
- tworzenie, współtworzenie oraz współuczestnictwo w realizacji programów prewencji kryminalnej;
- współpraca z samorządami i organizacjami pozarządowymi w zakresie promowania bezpieczeństwa i porządku publicznego;
- współdziałanie z organami administracji publicznej, szkołami, organizacjami społecznymi oraz mediami w zakresie edukacji, profilaktyki wychowawczej i prewencji kryminalnej;
- współuczestniczenie w badaniach społecznych prowadzonych na potrzeby KWP w Bydgoszczy i innych jednostek organizacyjnych Policji;
14) realizacja zadań z zakresu komunikacji wewnętrznej, w szczególności poprzez zapewnienie właściwego przepływu informacji między policjantami i pracownikami cywilnymi, a kierownictwem Komendy.
Zadania Jednoosobowego Stanowiska do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy
Do zadań Jednoosobowego Stanowiska do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy należy:
Jednoosobowe Stanowisko do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy realizuje zadania w zakresie wynikającym z przepisów w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) w odniesieniu do Komendy.